Op 23 maart 1944 verongelukten twee Amerikaanse B-24 bommenwerpers, zogeheten Liberators (= Bevrijders), doordat zij tijdens het vliegen in een formatie van een vijftigtal toestellen in slecht zicht op weg naar Duitsland met elkaar in botsing kwamen op 7 km hoogte. Beide stortten neer in het Boschwijde bij Sint-Jansklooster, één midden in het meer, de andere Liberator aan zuidoostelijke kant van het meer, gedeeltelijk in het riet. Het staartstuk, met staartschutter Amich, kwam apart neer, op geringe afstand, zie bijgaand kaartje. Amich is 27 Maart 1944 in het ziekenhuis van Meppel overleden.
Slechts vier van de in totaal negentien bemanningsleden konden zich redden met behulp van hun parachute. Hoewel de Duitsers zeer snel ter plaatse waren en er tevens veel publiek was toegestroomd, kon men toch drie parachutisten afvoeren naar een hoger gelegen terrein, waar ze snel van droge kleren werden voorzien. De neerkomende vliegtuigen en parachutes waren opgemerkt door Klaas van Benthem 'de Keizer' Lzn (29 jaar) woonachtig Barsbeek B.82 [nu 3]. Samen met Harm Jordens (20), die ter plaatse aan het werk was, schoot hij direct per roeiboot te hulp. Ook Wicher Rozeboom (24) vervoegde zich bij later bij dit tweetal. Klaas waarschuwde daarna de Ondergrondse, terwijl Harm en Wicher de drie naar het huis van Jannes Ziel brachten. Het ging om Billy B. Boyer (24 jaar), Howard B. King (22) en Robert L. Garrett (25).
Harm Jordens reed na verloop van tijd per fiets richting St. Jansklooster en kwam na zo'n kleine twee kilometer chauffeur Meindert Heidema (43) tegen. Harm maakte zich kenbaar als degene die van de situatie op de hoogte was en gooide zijn fiets direct achter in de auto. Meindert parkeerde zijn auto vlak bij de onheilsplek en begon de wagen vol te laden met langs de weg opgestapeld brandhout, dat bestemd was voor een bakkersoven. Hij zorgde wel, dat er tegen de cabine een vrije ruimte bleef. Daar zijn de drie toen ingestapt, waarna ze naar Marten Kingma in Vollenhove werden vervoerd.
Copiloot Billy Barkley Boyer gaf z'n reddingsvest "Mae-West" als herinnering aan Wicher Rozeboom.
Helaas kwamen van de 19 vliegeniers slechts vier man ongedeerd in veilige handen. De overige 15 vonden hun dood tijdens dit noodlottige ongeval. Elf werden in Vollenhove begraven; drie in Zwartsluis en één in Meppel.
Staartschutter Charles P. Miller verbleef nog een nacht in de kraggen en kwam na 30 uur met Klaas ten Napel en Jacob Boes in contact. Hij zag de andere drie terug bij Marten Kingma in Vollenhove. Enige dagen later werden ze in Meppel op de "pilotenlijn" gezet, Robert L. Garrett en Howard B. King werden door Frans Kroeze over de grens bij Eijsden naar België gebracht en kwamen terecht in Queue-du-Bois, 5 km ten oosten van Luik.
Op 7 september 1944 werd piloot Robert Lee Garrett (26 jaar) alsnog door terugtrekkende Duitsers doodgeschoten toen hij langs de weg als burger in een boomgaard werd geraakt door lukraak schietende bezetters. Drie dagen later, op 10 september 1944, werd het gebied rondom Luik door de geallieerden bevrijd; Howard B. King (21 jaar), de radio-operator was daarmee een vrij man. Voor copiloot Billy B. Boyer (24 jaar) en staartschutter Charlie P. Miller (21 jaar) strandde begin augustus 1944 hun ontsnappingstocht door verraad in Antwerpen. Boyer werd naar Stalag Luft I (Barth-Vogelsang) getransporteerd; terwijl Miller in Stalag Luft IV (Gross Tychow) belandde. Beiden keerden in 1945 heelhuids terug naar de USA.
Redder Wicher Rozebooms zoonThijs kwam via Teunis Schuurman (PATS) in contact met Billie Boyer's kleinzoon Nathan Boyer uit Fresno, California. Meteen was duidelijk dat het reddingsvest dat z'n vader had bewaard terug moest naar de Verenigde Staten. Nathan maakt nu een tiendaagse rondreis langs dezelfde route die z'n grootvader 68 jaar geleden volgde. St-Jansklooster, Vollenhove, Meppel, Amersfoort, Amsterdam, Schijndel, Antwerpen, Frankfort am Main, Barth-Vogelsang en Berlijn. En op 23 maart 2012, 68 jaar na de crash, kon op dezelfde locatie het reddingsvest worden teruggegeven.
Meer details op www.teunispats.nl/t3545.htm .
(bron: Teunis Schuurman, aka PATS, 23-3-2012)